Profil podróżnika: Ethno-passion

Wszystkich wpisów: 132

Historyczne referendum na Nowej Kaledonii

Wczoraj na Nowej Kaledonii miało miejsce niezwykle ważne dla wyspiarzy wydarzenie. Mowa o referendum niepodległościowym, które jest kolejnym krokiem w postępującym procesie dekolonizacji i uniezależniania się tego melanezyjskiego terytorium od Francji. Jaki był wynik głosowania i co on niesie ze sobą dla Nowej Kaledonii, a także Francji?Długa droga do wolnościNowa Kaledonia pozostaje terytorium zależnym od Francji od 1853 roku. Francuscy kolonizatorzy postanowili skolonizować wyspy przez zasiedlenie - z Francji sprowadzano na wyspy więźniów, a także wolnych osadników, którzy na drugim końcu świata rozpoczęli rozbudowę nowego kraju. Działo się to przy ekonomicznej eksploatacji Kanaków - ludności tubylczej i jej ziemi. Aut...

czytaj więcej na blogu

Językowe łamigłówki i podręczny tłumacz, czyli jak przeżyć w Japonii

W tym roku, w drodze na Nową Kaledonię postanowiłam zmienić obieraną zazwyczaj trasę i zamiast przez Australię, poleciałam na Pacyfik przez Japonię. Zarówno dla mnie, jak i dla towarzyszącego mi Mikołaja, dwudniowy przystanek w Tokio był świetną okazją do „liźnięcia” skrawka Japonii. Dłuższy stop over pozwolił nam też odpocząć podczas tej długiej trasy (lot z Europy na Nową Kaledonię to w sumie ponad 20 godzin spędzonych w powietrzu!). Chociaż nie była to nasza pierwsza wizyta w Azji, to jednak świadomość, że nie znamy języka japońskiego, wydawała się trochę przerażająca i stresująca. Od znajomych, którzy odwiedzili już Kraj Kwitnącej Wiśni, dowi...

Fotograficznie: Over the roofs of Linz

Dzisiaj zapraszam Was na fotograficzny post, w którym z góry obejrzymy Linz, który mieliśmy szansę odwiedzić z Mikołajem w czasie naszej podróży po środkowoeuropejskich Miastach Światowego Dziedzictwa. Wdrapanie się na dominujące nad odwiedzanym miastem wzgórze, szczyt jednego z najwyższych budynków, albo specjalnie przygotowany dla turystów taras widokowy pozwala przyjrzeć się mu z innej perspektywy. Tak też zrobiliśmy w tym austriackim mieście. Zapraszamy do oglądania!Obejrzenie Linz z lotu ptaka możliwe jest z niezwykłego miejsca, jakim Höhenrausch. To coś więcej niż muzeum. W środku można zapoznać się z wystawą różnych międzynarodowych artystów, których prace sku...

Kierunek Tokio!

Niedzielny poranek. Siedzę właśnie na lotnisku w Pradze i nie do końca wierzę, że to już. Że za kilkanaście godzin wyląduję w Tokio, a w środę późnym wieczorem po raz czwarty dotrę na Nową Kaledonię. Czuję jakby od powrotu z Pacyfiku nie minął niecały rok, tylko co najwyżej kilka tygodni. Tyle się przez ten czas wydarzyło! To był trudny, ale jednocześnie dobry rok i cieszę się, że mogę zakończyć go wracając do miejsca, z którym bardzo związałam się przez ostatnie cztery lata.Tegoroczny wyjazd będzie niezwykły, nie tylko dlatego, że symbolicznie zamknie etap badań terenowych do doktoratu. Jednak najbardziej niezwykłe jest to, że w tą daleką podróż...

Europa od środka: Praga

To już ostatni artykuł z cyklu „Europa od środka”, w ramach którego - razem z Mikołajem - przygotowaliśmy dla Was serię mini-przewodników po miastach odwiedzonych w trakcie naszej dwutygodniowej podróży po Miastach Światowego Dziedzictwa. Dla przypomnienia - będąc Ambasadorami Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa realizowaliśmy projekt „Young and Modern Life in World Heritage Cities”, poprzez artykuły i relacje w Mediach Społecznościowych pokazując, że miasta z tak bogatym dziedzictwem są ciekawym kierunkiem dla młodych podróżników.Naszym ostatnim przystankiem była Praga, którą oboje znamy bardzo dobrze. Jak być może pamiętacie, ja spędziłam w stolicy Czech erasmusowy rok, a Mikoła...

Europa od środka: Český Krumlov

Przedostatnim przystankiem naszej podróży po Europie Środkowej był Český Krumlov. Jest to drugi po Pradze najpopularniejszy kierunek turystyczny w Czechach. Miasteczko zostało zbudowane w XIII wieku wokół zamku. Pełne urokliwych punktów widokowych jest najczęściej celem jednodniowych wycieczek, a w sezonie przeżywa prawdziwe oblężenie turystów. My zdecydowaliśmy się zostać tam aż na dwie noce, aby sprawdzić jak wygląda historyczne centrum, gdy z Krumlova odjeżdżają ostatnie autokary wycieczkowe. W dzisiejszym artykule podzielimy się z Wami naszymi trzema pomysłami na to, jak alternatywnie spędzić czas w tym zabytkowym Mieście Światowego Dziedzictwa.Český Krumlov alternatywnie Spływ po Wełtawie&...

Europa od środka: Linz

Po kilku dniach spędzonych w Wiedniu, w drodze do Czech zatrzymaliśmy się na jeden dzień w przytulnym Linz. Chociaż miasto to nie widnieje na Liście Miast Światowego Dziedzictwa, z której korzystaliśmy układając plan podróży, to jednak dzięki zaproszeniu Doroty i Bogdana - Czytelników EthnoPassion - postanowiliśmy dodać Linz do naszego programu. I był to strzał w dziesiątkę!Linz usytuowany jest w północno-wschodniej Austrii, rzut beretem od granicy z Czechami. Dojazd bezpośrednim pociągiem z Wiednia zajął nam półtorej godziny. W mieście położonym pomiędzy wzgórzami, u brzegów Dunaju, znajdziemy nie tylko piękne zabytki, ale także bardzo nowoczesne muzea. Co więcej, Linz w 2009 roku by...

Tapeta z kalendarzem | Październik 2018

Ostatni miesiąc minął mi wyjątkowo szybko! Podróż po Europie Środkowej, w międzyczasie załatwianie różnych uczelnianych formalności i przygotowania do wyjazdu na Nową Kaledonię, który już za dwa tygodnie... Do tego miniony tydzień spędziłam w domu, w towarzystwie antybiotyku. Odpoczywając miałam trochę czasu, żeby zająć się blogiem. Jednym z pomysłów, który przyszedł mi do głowy - i który postanowiłam od razu wcielić w życie - chcę się z Wami podzielić!Już jutro zaczyna się październik! W związku z tym, przygotowałam dla Was coś specjalnego - tapetę z kalendarzem, która rozgrzeje Was w te jesienne dni! ☀ Od teraz, na początku każdeg...

Europa od środka: Wiedeń

Kolejnym przystankiem w czasie naszej podróży po Europie Środkowej był Wiedeń! Stolica Austrii zaskoczyła nas swoim nowoczesnym obliczem, które ciekawie współgra z historycznymi zabytkami. W Wiedniu spędziliśmy dwa i pół dnia, korzystając z pięknej, wciąż letniej pogody. To miasto pełne turystów, jednak skrywa również spokojniejsze miejsca i dzielnice, w których wiedeńczycy cieszą się wolnym czasem. Dzięki wskazówkom naszych mieszkających w Wiedniu przyjaciół udało nam się do nich dotrzeć i właśnie tymi najciekawszymi z nich chcemy się z Wami dzisiaj podzielić!Wiedeń alternatywnie Nachtsmarkt To najsłynniejszy i największy wiedeński targ z tradycją si...

Europa od środka: Kraków

Czas na kolejną relację z naszej podróży po Europie Środkowej. Po trzech dniach spędzonych w niedocenianej przez turystów Warszawie przenieśliśmy się do turystycznej stolicy Polski – Krakowa. Również tutaj staraliśmy się trzymać z daleka od zatłoczonych atrakcji. Z pomocą naszych lokalnych przewodników (i przyjaciół) przez dwa dni poznawaliśmy współczesny Kraków, poszukując młodego ducha tego historycznego miasta. Podobnie jak w poprzednim artykule i tym razem przygotowaliśmy dla Was zestawienie naszych ulubionych miejsc.Krakowskie alternatywy Kładka Ojca Bernatka Łącząca Kazimierz i Podgórze, powstała w 2010 roku w miejscu dawnego Mostu Podgórskiego. Nazwana została imieniem zakonn...

Europa od środka: Warszawa

W nowym cyklu na blogu wybierzemy się do sześciu środkowoeuropejskich miast w ramach projektu „Young and Modern Life in World Heritage Cities”. Zasłużone wakacje z Mikołajem, z którym będziemy współtworzyli relacje z podróży, rozpoczynamy od Warszawy. Dzięki stypendium OWHC (Organization of World Heritage Cities) otrzymaliśmy rzadki komfort przyjrzenia się między innymi miejscom, które odwiedzamy zwykle w innych celach, tym razem z odmiennej - turystycznej perspektywy.Warszawskie alternatywy Ogrody na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego Trzydniowy pobyt w Warszawie rozpoczęliśmy w miejscu bezpośrednio związanym z tematem naszej podróży. Jakie jest najbardziej charakterystyczne studenckie miejsce w stolicy Polski? Naszym zdaniem jest to...

czytaj więcej na blogu

Europa od środka - szlakiem dziedzictwa kulturowego

Dzisiaj mam dla Was wiadomość, którą chciałam się podzielić już jakiś czas temu, ale powstrzymywały mnie formalności, których trzeba było dopełnić.... No ale wszystko już załatwione więc... w końcu mogę ogłosić, że razem z Mikołajem, moim chłopakiem, zostaliśmy stypendystami Young Travelling Program of The Organization of World Heritage Cities! Czym jest OWHC, jak udało nam się zdobyć stypendium i na co je przeznaczymy? Zapraszam do czytania!W lipcu spotkałam kolegę z gimnazjum. Zapytał mnie, jak to robię, że tyle podróżuję. Odpowiedziałam mu, że korzystam z różnych nadarzających się okazji, między innymi ze stypendiów. W ostatnim artykule na blogu, w ...

Moja Bucket List i (nie tylko) podróżnicze inspiracje

Pamiętam tę ekscytację towarzyszącą pierwszym samodzielnym wyjazdom. Planowanie, szukanie noclegu na CouchSurfingu, rozpisywanie autostopowych tras, obliczanie budżetu, łapanie okazji lotniczych. Podróży przybywało, często udawało się je łączyć z AFSowymi szkoleniami czy spotkaniami. Kiedy patrzę na ostatnie lata, zwłaszcza te studenckie, myślę sobie, że miałam jakiś niesamowity przypływ podróżniczej energii i szalonych pomysłów. Wrócić samej autostopem z Tallina do Warszawy? No jasne! Polecieć na jeden dzień do Paryża na bardzo ważne zebranie? Muszę tam być! Poprowadzić całodzienne seminarium z edukacji międzykulturowej po dobie spędzonej w samolocie (prosto z Nowej Kaledonii poleci...

Praga nieznana: Stromovka

Dawniej królewskie tereny łowieckie i królewskie ogrody, dziś jeden z największych parków w Pradze. Park Stromovka - bo o nim mowa - przyciąga na swoje zielone tereny Prażaków chcących odpocząć na łonie natury. Was również do tego zachęcam, bo chociaż Stromovka jest trochę oddalona od ścisłego centrum Pragi, to dzięki temu można na chwilę zapomnieć, że jest się w mieście tak obleganym przez turystów. W tym parku trafić na nich nie łatwo...Stromovka znajduje się w sąsiedztwie Centrum Wystawienniczego Výstaviště Praha. Na powierzchni parku liczącej niemal 100 hektarów znajdziemy kilka stawów, Pałacyk Namiestnikowski z XV wieku, czy planetarium. Jeśli jesteście w Pradze...

Rok bez kupowania i odpowiedzialna moda, czyli zakupowy minimalizm (nie tylko) w podróży

Podróżowanie, częste przemieszczanie się, wyjazd z ograniczoną ilością miejsca w walizce daje nam możliwość sprawdzenia w praktyce idei minimalizmu i slow fashion. Będąc w domu, jestem otoczona masą przedmiotów, z których nie korzystam. Wyjeżdżając na osiem miesięcy na Nową Kaledonię, zabrałam ze sobą tylko to, czego naprawdę potrzebowałam, co miało mi się przydać i z czego korzystałam. Jako że ceny na Nowej Kaledonii są horrendalne, postanowiłam w czasie pobytu ograniczyć wszelkie zakupy do minimum. Rzuciłam sobie również wyzwanie niekupowania ubrań. Co mi dały te doświadczenia?Początkiem zeszłego roku, przygotowując się do ośmiomiesięcznego pobytu na Po ...

czytaj więcej na blogu

Praga nieznana - nowy cykl!

Spędziłam w tym mieście erasmusowy rok. Wielokrotnie wracałam do moich przyjaciół, którzy postanowili zapuścić w stolicy Czech swoje korzenie, do ulubionych miejsc czy do (nie tylko piwnych) smaków, które zawsze będą mi się kojarzyły z Pragą. Pięć lat temu, wracając pociągiem z praskiego Erasmusa do domu, obiecałam sobie, że „jeszcze kiedyś tu wrócę”. Na dłużej. Wygląda na to, że moje marzenie niedługo się spełni…O tym, jak cudownym miejscem do życia jest Praga, przekonałam się ponownie początkiem czerwca. Pięć dni wystarczyło, żebym raz jeszcze zakochała się w tym mieście, na wskroś przesiąkniętym czeskim stylem bycia i życia, ...